Perlaksanaan puasa

Apakah maksud dan kelebihan ibadat puasa?

Firman Allah s.w.t. di dalam al-Quran yang bermaksud "Hai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kepadamu mengerjakan puasa, sebagaimana telah diwajibkan kepada orang-orang terdahulu dari kamu, supaya kamu terpelihara dari kejahatan." (surah Al Baqarah: 183)
Di dalam Islam, puasa termasuk di antara ibadat-ibadat yang mendidik jasmani dan rohani. Menurut Syarak, puasa ialah meninggalkan makan, minum, merokok dan segala yang membatalkannya dari terbit fajar sadik hingga terbenam matahari.
Dari segi rohani, puasa akan mendidik jiwa manusia bersifat sabar, sanggup menghadapi kesukaran dan penderitaan untuk meningkatkan nilai rohani manusia.
Dengan berpuasa seseorang dapat melatih dan mendidik diri untuk mengatasi kebiasaan dan menolongnya menguasai jasmaninya serta me-lengkapkan diri dalam menghadapi kerumitan-kerumitan dan krisis-krisis di dalam kehidupan seseorang.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda yang maksudnya: "Kami kaum yang tidak akan makan kecuali lapar dan apabila makan, kami tidak makan hingga kenyang."

Siapakah yang wajib berpuasa?

Orang-orang yang wajib berpuasa di dalam bulan Ramadan adalah seperti berikut:
* Beragama Islam
* Sudah cukup umur (baligh)
* Berakal; orang gila tidak wajib
* Berdaya mengerja tetap dalam negeri)

Apakah syarat-syarat sah puasa seseorang?

Seseorang yang ingin mengerjakan puasa sama ada puasa Ramadan atau puasa-puasa sunat mestilah melengkapi syarat-syarat yang berikut:
* Beragama Islam
* Berakal bukan gila
* Mumayyiz (Kanak-kanak yang dapat membezakan antara baik dan buruk iaitu berumur di antara 6 dan 7 tahun)
* Suci dari darah haidh, nifas dan kelahiran bagi orang-orang perempuan

Hari-hari yang dibolehkan berpuasa padanya. Hari-hari yang dilarang berpuasa ialah:
* 1 Syawal (Hari Raya AidilFitri);
* 10 Zulhijjah (Hari Raya Aidiladha);
* 11, 12, 13 Zulhijjah;
* 30 Syaaban.

Bilakah waktu berpuasa bermula? Adakah ia bermula pada waktu Imsak, Subuh atau Syuruk?

Puasa bermula dengan waktu Subuh dan bukan Imsak atau Syuruk. Walau bagaimanapun, adalah baik segala makan dan minum dihentikan 10 minit sebelum masuknya waktu Subuh sebagai persediaan untuk berpuasa.

Apakah yang disunatkan di dalam ibadat puasa?

Di dalam ibadat puasa, disunatkan perkara-perkara berikut:
* Makan sahur walaupun sedikit.
Riwayat dari Annas, katanya Rasulullah saw bersabda: "Bersahurlah kamu, kerana bersahur itu ada berkatnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim) Rasulullah saw telah bersabda: "Makanlah sahur kerana ia menolong menguatkan kamu berpuasa pada siang hari."
* Melambatkan makan sahur, tetapi janganlah hingga terbit fajar
Riwayat dari Abi Dzar ujarnya: "Sentiasalah umatku dalam kebajikan selama mereka melambatkan sahur dan mencepatkan berbuka."
* Menyegerakan berbuka puasa
Abi Zar meriwayatkan: "Bahawa Nabi saw pernah bersabda: Umatku akan tetap segar-bugar, selama mereka melambatkan makan sahur dan berbuka dengan segera."
* Berbuka dengan buah tamar atau air sejuk
Diriwayatkan dari Annas: "Rasulullah saw berbuka sebelum solat dengan rutab (korma mengkal) kalau tidak ada. Baginda berbuka dengan tamar (korma biasa) dan jika tidak ada tamar Baginda minum dengan beberapa teguk air."
* Meninggalkan kata-kata yang keji seperti berbohong, mengumpat dan lain-lainnya
* Mandi hadas besar sebelum fajar
* Memperbanyakkan sedekah, derma, dan ibadah seperti membaca Quran, solat terawih, solat tahajjud dan witir
* Banyakkan beriktikaf di masjid
* Makan dan minum dengan cara yang sederhana
* Membaca doa berbuka:

"Ya Tuhanku, kerana Engkau aku berpuasa, kepada Engkau aku beriman dan dengan rezeki Engkau aku berbuka."

Bilakah seseorang itu dilarang dari berpuasa?

Orang Islam dilarang berpuasa pada hari-hari berikut:
1) Kedua-dua hari raya.
2) Hari-hari Tasyriq (11-13 Zulhijjah)
Orang Islam juga tidak digalakkan berpuasa pada hari-hari berikut:
1) Selepas 15 Syaaban
2) Hari Jumaat, Sabtu dan Ahad jika tidak berpuasa pada hari sebelum atau

Adakah bersahur merupakan salah satu daripada syarat-syarat sah puasa?

Bersahur itu adalah sunat sahaja dan ia bukannya syarat sah puasa. Ia merupakan amalan Nabi s.a.w., oleh itu kita digalakkan mengerjakannya.
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada keberkatan." (Muttafaq alaih)
Kita disunatkan bersahur dan melewatkan waktunya. Bersahur juga dapat menguatkan tubuh badan, meringankan kepayahan berpuasa kerana kurangnya masa menahan lapar dan dahaga.
Agama Islam sentiasa memberi kemudahan dan galakan agar manusia suka melakukan amal ibadat kepada Allah. Sunat menyegerakan waktu berbuka dan melewat-lewatkan waktu bersahur. Orang Islam digalakkan bersahur walaupun sedikit. Memadailah dengan sebiji buah kurma atau seteguk air. Amalan ini adalah amalan Rasulullah.

Bolehkah seseorang itu berpuasa tanpa bersahur?

Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Ambillah Sahur kerana ia membawa banyak manfaat.” Sehubungan dengan itu, didapati bahawa Sahur itu sesuatu yang digalakkan dan bukanlah sesuatu yang wajib. Maka, seseorang itu masih boleh berpuasa walaupun tidak bersahur. Rasulullah s.a.w pernah terlepas Sahur tetapi beliau masih berpuasa.

Bagaimanakah puasa seorang yang berangkat dari luar negara pada waktu petang dan sampai ke Singapura pada waktu pagi keesokan harinya kerana dia akan berpuasa selama 20 jam.
Allah S.W.T. telah memberikan pengecualian khas bagi sesiapa yang dalam perjalanan atau musafir.
Oleh itu, seseorang yang bermusafir dan menghadapi kesukaran seperti yang anda sebutkan, dikecualikan dari kewajipan berpuasa. Maka sebaiknya musafir itu mengambil rukhsah atau keringanan yang diberikan oleh Allah S.W.T.

Apakah waktu berbuka puasa bagi sesiapa yang berpuasa di Kutub Utara/Selatan di mana waktu siang terlalu panjang sehingga 24 jam?

Memang tidak ada nas bagi masalah ini kerana ia termasuk perkara ijtihad ulama fiqh. Sayyid Sabiq menjelaskan bagi muslimin yang menetap di kutub mempunyai dua pilihan: Pertama: mengikut waktu berbuka dan imsak bagi Mekah atau Medinah. Kedua: mengikut negara terdekat, misalnya Canada dan Amerika Syarikat bagi kutub utara; manakala New Zealand atau Australia bagi kutub selatan. Begitu juga dengan berpuasa di musim panas, iaitu siang yang panjang, di mana mata hari terbenam pada pukul 9:45 malam, dan tiada “twilight period” (tiada waktu gelap di langit). Di dalam keadaan demikian, maka dia boleh membuat dua pilihan seperti di atas.

Adakah sah puasa seseorang yang belum sempat mandi hadas?

Puasa seseorang itu sah jika anda belum sempat mandi hadas kecuali setelah terbitnya fajar. Ini adalah kerana pada saat haid atau nifas terhenti, seseorang itu telah termasuk pada golongan orang yang wajib berpuasa, dan ini sama halnya dengan orang yang masih di dalam keadaan junub apabila telah masuk waktu fajar, yang mana puasanya sah berdasarkan firman Allah S.W.T. Ertinya : Maka sekarang campurilah mereka (isteri kamu) dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, iaitu fajar" [Al-Baqarah : 187].Jika Allah mengizinkan suami isteri bersatu hingga tiba waktu fajar, maka tentu sekali dibolehkan mandi junub setelah terbitnya fajar. Ini juga berdasarkan hadith Sayidatina Aisyah R.A.: "Bahawa Nabi S.A.W. di waktu Subuh masih dalam keadaan junub kerana mencampuri isterinya, dan beliau tetap berpuasa." Maksudnya bahawa Rasulullah S.A.W. tidak mandi junub kecuali setelah masuk waktu Subuh.