Al-Quddus

KESUCIAN YANG MAHA AGUNG.

KATA dasar ‘Al-Quddus’ ialah ‘Al-Quds’
yang bererti suci atau bersih.
Daripadanya muncul perkataan
Al-Ardhul Muqaddasah ertinya Bumi Suci.



Al-Quddus yang dimaksudkan di sini ialah satu nama yang menunjukkan bahawa ALLAH itu bersih daripada kekurangan dan kebinasaan. Wajib ke atas-NYA bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan.


Dalam kata-kata lain, ALLAH Azzawajalla Maha Suci daripada sifat tanggapan-tanggapan pancaindera, gambaran-gambaran khayal, persangkaan-persangkaan dan lintasan-lintasan hati, seperti maksud firman ALLAH di dalam Al-Quran surah Ash-Shaffat ayat 180:
"Maha Suci Tuhanmu Yang mempunyai keperkasaan daripada apa yang mereka katakan atau sifatkan."

Demikian pula maksud sabda baginda ShalALLAHu`alaihiwasalam :

"Setiap yang terlintas di hatimu adalah binasa sedangkan ALLAH tidak binasa."

Sesungguhnya lafaz ‘Al-Quddus’ yang bersaingan dengan lafaz ‘Al-Malik’ adalah untuk perhatian para penguasa (pemerintah) bagi mengambil sikap mengubahkan keaniayaan dan kezaliman, juga bagi meluruskan perjalanan hukum-hukum.


Bagi ALLAH Azzawajalla tidak ada sesuatu yang menghalangi kerajaan-NYA seperti berlakunya gangguan-gangguan yang kerap terjadi kepada para penguasa atau pemerintah yang lain.


Untuk mendampingi nama ‘Al-Quddus’ ini, maka si hamba hendaklah menghubungi ALLAH dengan membersihkan kepercayaan terhadap-NYA dan membuang jauh-jauh adanya sifat-sifat seimbang dengan ALLAH pada sesuatu yang lain daripada ALLAH Azzawajalla.


Perbanyak menyebut kalimah tersebut siang dan malam insyaALLAH akan terhindar daripada sifat-sifat syirik kepada ALLAH.


~ Nama Indah ILAHI.
Oleh : YB Drs Ustaz Ahmad Dahri.


ALLAHu a`lam bisawab.