Al-Qabidh, Al-Baasit

MELUAS DAN MENGECILKAN REZEKI.


AL-QABIDH
ialah nama ALLAH `Azzawajalla
yang menahan rezeki orang yang dikehendaki-NYA.



AL-BAASIT
pula adalah nama-NYA
yang mengecilkan rezeki.


Al-Qabidh juga merujuk kuasa ALLAH `Azzawajalla yang mengambil nyawa atau roh sewaktu berlaku kematian ke atas seseorang.


Al-Baasit juga merujuk kuasa ILAHI dalam meluluskan (memberikan) roh di kala seseorang itu berada dalam (kandungan) perut ibunya dan terus menghidupkannya.


Makna Al-Qabidh amat luas. ALLAH `Azzawajalla menyempitkan hati orang-orang yang tidak mengendahkan atau mereka yang kurang mengambil perhatian ke atas perintah dan larangan-NYA. Ini kerana orang sedemikian mengutamakan sesuatu yang kurang penting.


Dan seterusya Al-Baasit iaitu ALLAH `Azzawajalla meninggikan martabat orang-orang yang selalu mendekatkan dirinya dan memberi perhatian secara sungguh-sungguh akan segala perintah dan larangan-NYA.


Pelajaran yang dapat kita ambil daripada Al-Qabidh dan Al-Baasit ini hendaklah kita menutup fikiran dan pandangan kita terhadap sesuatu perkara yang selain ALLAH `Azzawajalla.

Sebaliknya bukalah pintu hati, mata dan pendengaran kita dalam rangka menyahut seruan ALLAH `Azzawajalla untuk mencari dan mendapatkan keredhaan-NYA.


Dan janganlah pula berasa bangga atau sombong dengan kekayaan yang dimiliki dan menghina orang-orang yang ALLAH `Azzawajalla sempitkan rezeki mereka. Sesungguhnya kedua-dua keadaan tersebut adalah ketetapan daripada ILAHI melalui nama-NYA, Al-Qabidh dan Al-Baasit.


~ Nama Indah ILAHI.
Oleh : YB Drs Ustaz Ahmad Dahri.


ALLAHu a`lam bisawab.