Ar-Rahim

KASIH ALLAH AMAT LUAS DI SEBALIK AR-RAHIM.



AR-RAHIM adalah kata terbitan daripada Ar-Rahman yang kata dasarnya Ar-Rahmah. Ia bermaksud melimpahkan kebaikan kepada seluruh makhluk-NYA.


Ada perbezaan halus (nuansa) antara Ar-Rahim dan Ar-Rahman. Ar-Rahman (Pemurah) ini umum bagi orang mukmin, orang kafir dan sekalian makhluk-NYA. Tetapi Ar-Rahmah yang menerbitkan kata Ar-Rahim ini adalah khusus atau tertentu kepada orang-orang yang beriman saja sebagaimana firman ALLAH Azzawajalla:
"Adalah ALLAH mengasihi orang-orang yang beriman."
( surah Al-Ahzab ayat 43)

Sehubungan dengan nama ini, kita sebagai hamba ALLAH hendaklah melestarikan sifat tersebut di dalam diri kita. Caranya adalah dengan mengasihi dalam hati dan melaksanakan dalam bentuk tindakan seperti memberikan pertolongan kepada orang orang miskin dan bersikap kasihan-belas terhadap sekalian hamba ALLAH yang taat mahupun yang maksiat (dalam batas-batas tertentu) sebagaimana para ahli hukum berkata:
"Kasihilah orang-orang yang di bumi nanti kamu akan dikasihi pula oleh yang ada di langit."

Perkataan Ar-Rahman memberi pengertian bahawa ALLAH itu Maha Pemurah tetapi tidak menunjukkan tetapnya sifat demikian. Untuk menegaskan bahawa ALLAH melimpahkan rahmat ke atas para hamba-NYA dengan tetap, maka disifatkan Dia dengan Ar-Rahim kerana sifat rahmat itu memang sifat yang tetap bagi-NYA.


Ar-Rahman menunjukkan zat yang bersifat kasih atau sayang dan apa-apa yang terkandung dalam pengertian itu yang difahamkan sebagai sifat seperti Pemberi, Pemurah, Pembela dan sebagainya. Erti Ar-Rahim itu pula menunjukkan zat itu bersifat tidak lekang dengan kasih dan sayang, tanpa memandang satu persatu.


Segala kesayangan dan kasih-NYA tidak putus-putusnya dan tidaklah Dia kasih di satu-satu waktu dan masa saja tetapi kekal selama-lamanya. Contohnya: Guru bermurah mengajar sekalian muridnya. Tetapi dalam memberi markah, guru perlu memilih antara mereka yang patut atau layak saja.


Begitulah ALLAH Azzawajalla bermurah kepada semua hamba-NYA (mukmin dan kafir) tetapi Dia hanya mengasihi orang-orang mukmin saja. Sabda Rasulullah ShalALLAHu`alaihiwasalam yang bermaksud:
"Orang yang pengasih itu dikasihi ALLAH Ar-Rahman (kerana itu) kasihanilah orang-orang yang dimuka bumi supaya kamu dikasihi oleh yang di langit (ALLAH dan para malaikat-NYA)."
( Mafhum al-hadiths )

Baginda juga berpesan bahawa tidaklah seseorang itu beriman sehingga dia mengasihi ALLAH dan rasul-NYA lebih daripada segalanya.


Dan ada ulama' berpendapat Ar-Rahman membawa keberkahan ke atas seluruh umat manusia, termasuk yang kafir. Tetapi Ar-Rahim hanya diberikan kepada hamba mukmin di akhirat kelak.


~ Nama Indah ILAHI.
Oleh : YB Drs Ustaz Ahmad Dahri.


ALLAHu a`lam bisawab.