As-Salam

MENGHAYATI AS-SALAM, DEMI JALAN YANG SELAMAT.


AS-SALAM ertinya terpelihara daripada kekurangan atau menyelamatkan orang-orang yang beriman daripada azab seksaan dan menyelamatkan orang-orang yang beriman sehingga mereka memasuki syurga kelak.


Dalam erti yang pertama, Zat ALLAH itu adalah suci daripada keaiban, manakala sifat-NYA bebas daripada kekurangan dan perbuatan-NYA terselamat daripada kejahatan atau kecurangan. Tiadalah yang dituju oleh zat-NYA selain kebaikan yang besar atau terlebih besar.


Sebagai kewajipan hamba berhubungan dengan nama ini, hendaklah dia supaya orang-orang Mukmin terselamat daripada lidah dan tangannya, seperti sabda baginda ShalALLAHu`alaihiwasalam yang bermaksud:

"Mukmin adalah orang yang terselamat daripada (ancaman) lidahnya dan tangannya."

Dan kalimah As-Salam ini sering kita ucapkan khususnya setelah selesai solat yang bermaksud:
"Ya ALLAH! Engkaulah yang Mempunyai dan yang Memberi Keselamatan dan Daripada Engkaulah Keselamatan, Maha banyak Keberkatan Engkau, wahai Tuhan yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan. Ya Tuhan Pemberi Selamat, selamatkanlah kami daripada fitnah atau bencana dunia dan seksa di akhirat."

Justeru mohonlah keselamatan siang dan malam kepada ALLAH Azzawajalla. Sesungguhnya hanya DIA saja yang mampu memberikan keselamatan tersebut.


~ Nama Indah ILAHI.
Oleh : YB Drs Ustaz Ahmad Dahri.


ALLAHu a`lam bisawab.