Al-Mukmin

MEMBERI JAMINAN, KESELAMATAN DAN KEAMANAN.



AL-MUKMIN bererti mempercayai dan mengamankan (menyelamat).
Ia merupakan satu daripada 99 nama ALLAH Azzawajalla yang wajib umat Islam ketahui.



Kepada-NYAlah berlindung orang-orang yang takut, kerana tidaklah mencari keselamatan itu melainkan sewaktu takut, dan tidaklah takut melainkan sewaktu adanya kekurangan dan kebinasaan. ALLAH Azzawajalla mempercayai akan semua Nabi dan Rasul-NYA dan mengamankan seluruh makhluk daripada sebarang mara bahaya.


Oleh itu, Al-Mukmin juga merujuk kepada izin ALLAH membenarkan orang-orang pilihan-NYA iaitu para anbiyaa wal mursalin dengan mengizinkan mukjizat dan karamah sebagai bukti kebenaran mereka. Bahkan ALLAH Azzawajalla memberikan wahyu sebagai risalah yang dibawa para Rasul sebagai bukti kebenaran mereka.


Kewajipan si hamba pada nama ini, hendaklah dia menyelamatkan orang lain daripada kejahatannya dan melindungi orang-orang yang takut atau dalam kecemasan daripada malapetaka dirinya, tentang agamanya dan dunianya seperti maksud sabda Nabi Muhammad ShalALLAHu`alaihiwasalam:

“Barangsiapa yang beriman kepada ALLAH dan Hari Akhirat, hendaklah dia menyelamatkan jirannya daripada kebinasaannya.”

Sifat Al-Mukmin juga diberikan ALLAH Azzawajalla kepada para hamba-NYA yang senantiasa menyelamatkan makhluk (manusia) daripada seksaan ALLAH Azzawajalla dengan menunjukkan atau membimbing mereka ke jalan ALLAH dan memberi mereka petunjuk ke jalan kemenangan.


Inilah tugas para Nabi dan ulama’ seperti maksud sabda Baginda SalALLAHualaihiwasalam:
“Bahawasanya kamu berterkaman ke dalam api (neraka) sebagaimana berterkaman belalang-belalang, dan aku adalah orang yang memegang pinggang kamu (menengahkan
kamu).”

Antara kata-kata indah Syekh Abdul Qadir Al-Jailani ialah:

"ALLAH telah melimpahkan ke atas kami bantuan yang berupa Rahmani (Pengasih) ketahuilah sesungguhnya keserupaan pada nama-nama itu tidaklah dikatakan berserupaan pada zat."


~ Nama Indah ILAHI.
Oleh : YB Drs Ustaz Ahmad Dahri.


ALLAHu a`lam bisawab.