Al-Aziz

MOHON KEKUATAN, KEJAYAAN.


NAMA indah kesembilan
pada ALLAH Azzawajalla
ialah Al-Aziz.



Asal kekatanya ialah ‘Al-Izzah’ yang bermaksud ‘kuat dan menang’. Erti ‘kuat dan menang’ yang dimaksudkan ialah terbatas daripada tanggapan pancaindera dan terangkat daripada sifat-sifat makhluk.


Seorang alim, Abdul Karim Qutb Ad-din Ibn Ibrahim Al-Jili (1365-1424M), berkata:
"Al-Aziz itu ialah yang besar kedudukan-NYA. Ia tidak boleh dikenal atau dikesan semata-mata fahaman (fikiran) dan tanggapan (pancaindera) sedangkan zat-NYA adalah terkaya, tidak memerlukan kepada yang lain."


Menurut Al-Imam Ghazali rahimhullah:

"Al-Aziz itu ialah yang berkedudukan tinggi, yang tidak wujud seperti-NYA. Dia sesuatu yang amat diperlukan orang lain, dan untuk menghubungi-NYA bukanlah dengan cara sebarangan."


Seseorang yang hendak memakai sifat Al-Aziz hendaklah dia mengusahakan supaya dia diperlukan oleh hamba-hamba ALLAH untuk melaksanakan kerja-kerja yang penting bagi kehidupan akhirat dan kebahagiaan abadi.


Ya Aziz - Tuhan yang Maha sempurna kekuasaan-NYA mempunyai kekuasaan yang tidak terkalahkan oleh sesiapa pun dan tiada seorang jua yang dapat melepaskan diri daripada kekuasaan-NYA.


Kekuasaan ALLAH Azzawajalla berlaku menurut sunah (peraturan-NYA yang tersendiri) sedang sunah ALLAH yang menjadi dasar-dasar pentadbiran-NYA adalah melengkapi segala kemuslihatan yang terang atau yang tersembunyi.


~ Nama Indah ILAHI.
Oleh : YB Drs Ustaz Ahmad Dahri.

ALLAHu a`lam bisawab.